Başarılı dijital dönüşümlerin 7 ortak özelliği
16.06.2022
Sosyal Medya

Başarılı dijital dönüşümlerin 7 ortak özelliği

 

Dijital dönüşümde başarıya ulaşmak, doğru satın alımları yapmak ve bunun için gerekli olan bütçeyi ayırmaktan çok daha fazlasını gerektirir. Üzerinde titizlikle düşünülmüş bir strateji oluşturmak, bu stratejiyi doğru bir şekilde uygulamaya geçirebilmek ve sağlıklı işleyen bir iş birliği ile ilerlemek kritik öneme sahiptir. 

Pandemi sürecinde dijital dönüşüm yatırımlarını hız kesmeden devam ettiren şirketler şimdi geriye dönüp baktıklarında neleri doğru yaptıklarını ve neleri aslında daha iyi yapabileceklerini daha net görebiliyorlar. Başarılı bir dijital dönüşüm; yöneticilerin sürece katılımını, şirket içindeki birimlerin sürekli iletişimde kalmasını ve tabii ki gerekli bütçenin ayrılmasını gerektiriyor. Liderlerin dijital dönüşüm için zaman ve enerjilerini ayırması, başarı oranını artıran önemli bir kriter olarak göze çarpıyor. Deloitte tarafından yapılan bir araştırmaya göre şirketler yıllık gelirlerinin %1 ila %5 arasında değişen bir kısmını dijital dönüşüm projelerine yatırdıklarını ifade ediyor.

Bu yazımızda dijital dönüşümü başarıyla gerçekleştirmiş şirketlerin BT liderlerinden gelen önerilerden en önemli 7 tanesine yakından bakacağız.

1. Ortak bir dil konuşmak

BT liderlerinin dijital dönüşüm projeleri süresince ekiplerle iletişimde kalması kadar uygun ve ortak bir dil kullanması da önemlidir. BT yöneticileri genellikle teknik detayların konuşulacağı safhaya hızlı bir şekilde geçmek ister. Bu yaklaşımın sonucunda şirketlerin yapay zekâ, bulut bilgi işlem ya da şu an çok popüler olan Metaverse gibi tek bir teknolojiye takılıp kalması riski vardır. Odağı çok hızlı bir şekilde daraltmak, kurumsal stratejiye uygun olmayan bir projenin hayata geçirilmeye çalışılması ile sonuçlanabilir. Bu nedenle BT liderlerinin şirketin dijital dönüşüm ihtiyaçlarını açık bir şekilde tanımlayan ortak bir dile ve ortak değer ölçütlerine sahip olması gerekir.

2. Gösterge tablolarını kullanmak

Gösterge tablolarını etkin bir şekilde kullanan şirketlerin dijital dönüşümde başarılı olma olasılığı daha yüksektir. Gösterge tabloları, bir girişimin değerini ve bunun nasıl yaratıldığını izlemek için kullanılmalıdır. Dijital dönüşümü destekleyen kurumsal ve bireysel yetenekler ölçülmeli ve zaman içinde nasıl değiştikleri bu tablolarla izlenmelidir.

3. İnovasyonu teşvik etmek için ekibe yatırım yapmak

Dijital dönüşüm projeleri genellikle üçüncü taraf bir firmadan alınan bulut tabanlı ürün ve servisleri içerir. Bu nedenle ekip üyeleri verilen hizmetlerin yaratıcısı değil yöneticisi konumundadır. Örneğin, kalite güvence süreçleri için geleneksel şirket içi çözümler yerine bir bulut çözümü kullanarak dünyanın dört bir yanındaki test uzmanlarından faydalanmak mümkündür. Böylece şirket içindeki kalite güvenceden sorumlu ekibin test otomasyonlarına odaklanabilmesi sağlanabilir. Bu değişiklikler, şirket içindeki ekiplerin yeni yetenekler kazanabilmesi için yeni fırsatlar yaratır. Bu nedenle ekip üyelerine yeni beceriler kazandıracak eğitim yatırımları yapmak hem çalışan değişimi oranını azaltır hem de kurumsal hafızayı canlı tutar.

4. Tedarikçileri iyi araştırmak

Dijital dönüşüm projelerinde dışarıdan satın alınacak ürün ve servislerin tedarikçilerini derinlemesine araştırmak gerekir. Çalışılacak firmanın ihtiyaçlara yanıt verecek kapasiteye sahip olduğundan emin olunmalıdır. Ayrıca daha önce başarılı işlere imza atmış büyük bir firma olsa dahi satın alınması düşünülen ürün ya da servis için ne kadar tecrübesi olduğu da göz önünde bulundurulmalıdır. Örneğin, başarılı dijital dönüşüm projelerine imza atmış bir firma eğer daha önce hiç sohbet robotu yapmamışsa, problemlerle karşılaşma olasılığınız yüksektir. Bu konuda tecrübesi olmayan büyük bir firmayı tercih etmek yerine sohbet robotları konusunda kendisini ispatlamış ve ürünleri piyasada aktif olarak kullanılan daha küçük girişimler tercih edilmelidir.

5. Mümkün olan her konuda iş birliği yapmak 

Pandemi ile birlikte iş dünyasının vazgeçilmez bir aracı haline gelen Zoom gibi video konferans uygulamaları, çalışanların ve şirket yöneticilerinin birlikte çalışabilmek için kullandığı teknolojilere en güzel örneklerden bir tanesidir. İş birliği araçları, şirket içi sunumlardan müşteri toplantılarına kadar geniş bir alanda verimli bir şekilde kullanılabilir. BT liderlerinin bu araçları kullanarak dijital dönüşüm projelerinde ekiplerle iletişim halinde kalması ve bilgi alışverişinde bulunması son derece önemlidir.

6. Çevikliğin önemini kavramak

Çevikliği sadece iş süreçlerinde uygulanacak bir çerçeve olarak görmek yerine gerçek sorunun ne olduğunu tespit etmek için de kullanmak gerekir. Ortaya çıkan bir sorunu küçük parçalara ayırarak testleri yineleyip hızlıca çözüme ulaşılabilir. Ekiplere çeşitli testler yaparak mevcut süreçleri iyileştirebilecekleri alanlar yaratmak onları yavaşlatan engelleri de ortadan kaldıracaktır.   

7. Bulut teknolojilerine yatırım yapmak

Eğer bulut servisleri ile fazla tecrübesi olmayan bir ekibe sahipseniz, çalışanlarınız hangi servise ne kadar ödeme yapılacağına karar vermekte zorlanabilir. Bu nedenle ekiplerinizin tecrübe kazanması için ilk etapta belirli bir miktar bütçeyi sadece çalışanlarınızın tecrübe kazanması için harcayabilirsiniz. Bu bütçe karşılığında çalışanlarınızdan bir sonuç raporu talep ederek zamandan ne kadar tasarruf ettiklerini, hangi yetenekleri kazandıklarını, verimliliklerinin ne kadar arttığını gözlemleyebilirsiniz. 

Dijital dönüşümün sürekli devam eden bir yolculuk olduğunu unutmayın. Müşterilerinize daha iyi hizmet verebilmek için teknolojik gelişmeleri takip ederek her zaman “bir sonraki adımı” atmaya hazırlanın.