Artan e-ticaret hacimleri işsizlik oranlarını düşürüyor mu
28.04.2022
Sosyal Medya

Artan e-ticaret hacimleri işsizlik oranlarını düşürüyor mu?

E-ticaret sektöründe son yıllarda yaşanan hızlı büyüme pandeminin de etkisiyle artarak devam ediyor. Büyük e-ticaret sitelerinin yakaladığı başarının getirdiği dönüşüme ayak uyduran küçük ve orta ölçekli geleneksel perakende şirketleri de özellikle pazaryeri platformlarında kendilerine yeni satış kanalları yaratıyor. Dijital dönüşüme yapılan yatırımlar sayesinde çevrimiçi mağaza sayısı her geçen gün artarken sosyal medya üzerinde yapılan alışverişlerdeki artış sonucu e-ticaretin ülke ekonomisindeki payı giderek daha fazla önem kazanıyor.   

Ticaret Bakanlığı’nın açıkladığı rakamlara göre 2021 yılı içinde online alışveriş harcamaları 381 milyar TL’yi geçti ve bu sayede e-ticaret sektöründe bir önceki yıla göre %69’luk bir büyüme yaşandı. 2021 yılında sipariş adetleri %46 artış ile 2 milyar 297 milyon adetten 3 milyar 347 milyon adede yükseldi. E-ticaretin genel ticarete oranı %17,7 olarak gerçekleşirken gayrisafi yurt içi hasıla içindeki payı ise bir önceki yıla göre %24 artarak %5,1’e ulaştı.

Ülkemizde 2021 yılında e-ticaret faaliyetinde bulunan işletme sayısı 484 bini geçerken bunların %97,5’inin e-ticaret pazar yerlerini kullanıyor olması dikkat çekti. Kendi internet sitesinde satış yapan işletme sayısı ise 15 bine yaklaştı. 161 bin işletme, 2021 yılında ilk kez e-ticaret deneyimi yaşadı.

2021 yılında bir önceki yıla göre en fazla artış gösteren sektörler, %175 artışla konaklama (3,71 milyar TL), %162 artışla gıda ve süpermarket (13,9 milyar TL), %113 artışla seyahat, taşımacılık ve depolama (10,6 milyar TL), %98 artışla havayolları sektörü (18,2 milyar TL), %78 artışla yemek (14,5 milyar TL), %73 artışla beyaz eşya ve küçük ev aletleri (52,9 milyar TL) ,%59 artışla elektronik (21,36 milyar TL), %25 artışla giyim, ayakkabı ve aksesuar (24,2 milyar TL) sektörü şeklinde sıralandı.

TÜİK’in açıkladığı Hane Halkı İşgücü Araştırması'ndaki verilere göre 2021 yılında işsiz sayısı bir önceki yıla göre 121 bin kişi azalarak 3 milyon 919 bin kişi oldu. İşsizlik oranı ise 1,1 puanlık azalış ile %12,0 seviyesinde gerçekleşti. Toplam istihdamda en büyük payı %55,3 ile hizmet sektörü aldı.

E-ticaretin başta kargo ve kurye firmaları olmak üzere pek çok farklı iş kolu için yarattığı istihdam fırsatları işsizlik oranlarının düşmesi için pozitif katkıda bulunuyor. E-ticaretten pay almak isteyen şirketler dijital dönüşümlerini başlatarak yazılımcı, tasarımcı, IT elemanı gibi çalışanlar istihdam etmeye başlıyor. Dijital pazarlama, SEO ve reklam uzmanları, yazılı ve görsel içerik üreticileri, sosyal medya uzmanları, müşteri destek elemanları gibi geniş bir yelpazede yer alan iş kolları için iyi eğitimli çalışanlara olan ihtiyaç artıyor. Bununla birlikte depo yönetimi, stok yönetimi, finans yönetimi, tedarik ve nakliyat gibi işlerin sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesi için arka planda hatasız çalışması gereken bölümlerde de istihdam olanakları artıyor.

E-ticaretten H-ticarete giden yolda nasıl kazanç elde edilir?

Pandemi döneminde hızlı bir şekilde değişen alışveriş alışkanlıkları, tüketicilerin verdikleri siparişlerin teslimatı hızı konusundaki beklentilerini de derinden etkiledi. Günlük market alışverişi teslimatlarını 10-15 dakika içinde teslim edebilen yeni nesil e-ticaret girişimleri, tüketicilerin hız beklentisi üzerinde büyük bir etki yarattı. E-ticaretin tüm kategorilerinde hız beklentisini karşılayabilen şirketler rekabette öne çıktı. Talep edilen hızı yakalayabilmek için tedarik, depolama, paketleme ve kargoya verme süreçlerini yeniden gözden geçiren şirketler iş akışlarını dijitalleşerek önemli avantajlar yakaladı. Tüketicilerin satın alma kararında en önemli unsurun teslimat hızı haline gelmesiyle birlikte E-ticaret, H-ticarete yani hızlı ticarete dönüşmeye başladı.   

Yeni başlayanlar için e-ticaret fikirleri

E-ticaret ile satılabilecek ürün sayısı bir hayli fazladır. Yasal bir kısıtlama olmadığı sürece hemen hemen her şey internet üzerinden satılabilir. Doğru seçimi yapmak için verimli bir analiz yapmanız ve talebi karşılayacak doğru ürünleri bulmanız gerekir. Bu aşamada ilgili ürün için mevcut pazarın durumunu, satış potansiyelini, tedarikçi ağını, yasal mevzuatı ve rakipleri derinlemesine araştırmanız gerekir. Satmayı düşündüğünüz ürünlere benzer ürünlerin büyük e-ticaret sitelerindeki satış geçmişlerini inceleyerek işe başlayabilirsiniz.

Aşağıda e-ticarete başlamak için derlediğimiz önerileri bulabilirsiniz;

  • Son yıllarda giderek daha fazla akıllı telefonun kablosuz şarj desteği vermeye başlamasıyla kablosuz şarj ünitelerine olan talep artmaya başladı. Sunduğu kullanım kolaylığı ile popülerleşen kablosuz şarj ünitesi pazarının büyüme potansiyelinin yüksek olduğunu söyleyebiliriz.
  • Artık sadece bir aksesuar işlevi gören kol saatleri de oldukça fazla rağbet gören bir ürün grubu.
  • Bedene şekil vererek daha ince görünmeyi sağlayan ve duruş düzeltici korse benzeri ürünlere olan talep de giderek artıyor. Bedenin değişik bölgeleri için çok farklı işlevlere sahip bu giyilebilir ürünler sizin için ilginç bir niş olabilir.  
  • Kablosuz kulaklıklar, gürültü engelleme özelliği olan kulaklıklar ve oyuncu kulaklıkları da trendi yukarı yönde ilerleyen alanlardan bir tanesi.
  • Kadın giyim sektörü e-ticarette çok büyük bir alan kaplıyor. Bu kadar fazla oyuncunun olduğu bir sektörde sadece tek bir nişe odaklanarak farklılaşıp başarı yakalayabilirsiniz. Örneğin, sadece gece elbiseleri, sadece atkı ve bere gibi aksesuarlar ya da sadece parti kıyafetleri gibi özel bir alan belirleyerek ilerleyebilirsiniz.
  • Akıllı telefon kılıf ve aksesuarları da çok yoğun talep gören alanlardan bir tanesi. Farklılaşmış tasarımların satışıyla bu büyük pazardan siz de payınızı alabilirsiniz.
  • Kolayca taşınabilen ve özellikle açık hava gezintilerinde tercih edilen Bluetooth hoparlörlerin satışı da iyi bir fikir olabilir.
  • Resim, maket, figür, ahşap oyma, kumaş boyama gibi farklı hobilere hitap eden özel ürünlerin sahip olduğu sadık müşteri kitlesini hedeflemeyi düşünebilirsiniz. 
  • Takı ve aksesuar sektörü her zaman için popülerdir ve doğru ürün tercihleri yapıldığında yüksek kar bırakır. Sosyal medya siteleri bu tür ürünler için en doğru satış kanalıdır.   

E-ticarette en çok satılan ürünler nelerdir?

E-ticarette en çok satılan ürün kategorileri arasında; akıllı telefonlar ve telefon aksesuarları, akıllı saatler, robot süpürgeler gibi elektronik ürünler, mobilya ve ev dekorasyon ürünleri, hediyelik eşyalar, kıyafet ve tekstil ürünleri, spor ekipmanları, evcil hayvan ürünleri, ofis malzemeleri ve ofis ürünleri, makyaj ve cilt bakım ürünleri, vitaminler ve besin destekleri, kitaplar, bebek ürünleri, otomobil aksesuarları ve hobi ürünleri gelmektedir. 

E-ticaret için şahıs şirketi nasıl kurulur?

Ülkemizde ticari işletmeler için 5 farklı şirket türü bulunur. Bunlardan en yaygın olanları; şahıs şirketi, limited şirket ve anonim şirket olarak sıralanır. Şahıs şirketleri, kolay kurulmaları ve kolay kapatılabilmelerinin yanı sıra kuruluş maliyetleri de diğer şirket türlerine göre daha az olduğu için e-ticaret’e başlamak isteyen kişiler tarafından sıkça tercih edilir. Şahıs şirketi tek kişi ile kurulabileceği gibi birkaç ortakla birlikte sermaye bölüşülerek kurulabilir. Şahıs şirketlerinde şirketin borçlarından şirket kurucusu kendi malvarlığı ile doğrudan sorumludur.

E-ticaret için şahıs şirketi kurmak için öncelikle gerekli belgeleri hazırlamanız ve ilgili kurumlara iletmeniz gerekir. Bu belgeleri bağlı olduğunuz vergi dairesine kendiniz götürebileceğiniz gibi süreci muhasebecinizle ya da son dönemde popülerleşen online servisler aracılığıyla da yürütebilirsiniz.

E-ticaret için şahıs şirketi açarken gerekli belgeler şunlardır;

  • Şirket kuruluşu için başvuru formu (Başvuru formunu vergi dairesinden ya da internet üzerinden temin edebilirsiniz)
  • Nüfus cüzdanı sureti (2 adet)
  • Şirket sahibinin vesikalık fotoğrafı (2 adet)
  • Noterden alınacak imza beyannamesi (2 adet)
  • İkametgâh belgesi (2 adet)
  • Kira kontratının ya da tapunun fotokopisi

Şirket kuruluş başvurusu sırasında faaliyet alanını tanımlayan NACE kodu kısmına e-ticaret faaliyetleri ile ilgili kodu girmeniz gerekmektedir. E-ticaret sektörü için NACE kodu “47.91.14 – Radyo, Televizyon, Posta Yoluyla veya İnternet Üzerinden Yapılan Perakende Ticaret” olarak belirlenmiştir.

Başvuru işlemleri tamamlandıktan sonra adresinizin bağlı olduğu vergi dairesindeki memurlar kontrole gelir. Eğer her şey uygunsa vergi levhanız çıkarılır ve ticari faaliyetlere başlayabileceğiniz beyan edilir.