Beacon Varsa Perakendede Sınır Yok29Temmuz

Beacon Varsa Perakendede Sınır Yok

Nesnelerin interneti (IoT) 2015’te e-ticaret ve perakende gündemine de oturdu: Pazarlama kampanyalarında kişi sayma, RFID etiketler ve elbette beacon teknolojisi gibi IoT dünyasının getirdiği yenilikçi çözümleri ve sunduğu katma değeri de kullanmaya başlayan perakende sektörünün yıllık satış hacmi şimdiden milyarlarca doları buluyor. Peki, IoT ile satışları nasıl artırabilirsiniz? İki bölümlük bu yazı dizisinde IoT’nin perakende ve e-ticarette nasıl kullanıldığını anlatıyoruz.

IoT çözümleri, klasik pazarlama hedeflerini hem fiziksel mağazalar hem de e-ticaret sektöründe gerçekleştirmenize yardımcı oluyor.

IoT’yi paraya çevirmek

  • IoT teknolojisi, müşterinin internet ve fiziksel mağazalardaki tüketim alışkanlıklarını takip ederek müşteri profili ile ilgili çok çeşitli verinin toplanmasını sağlıyor. Bu verilerin ışığında IoT, müşterilerinizin, ürünlerinizle alakalı kitlesel değil, bireysel olarak ihtiyaçlarını analiz etmeyi kolaylaştırıyor.
  • Aynı zamanda müşteriye ihtiyacı olduğu anda ihtiyacı olan ürünle ulaşmaya imkân tanıyor.

IoT’den para kazanmak için bu iki noktadan hareket etmek gerekiyor. Mağaza içi veya elektronik ticaret ortamında müşteri ile temas noktalarından size en çeşitli veriyi sağlayabilecek ölçüm ve gözlem araçları ile müşteri alışkanlıklarını belirlemeniz, müşterinin bir adım önüne geçerek onun ihtiyacı olabileceği ürünü daha müşteri gelmeden müşteriye sunmak üzere yardımcı olabilecek bileşenleri kullanmanız ve bunu IoT dahilinde uzaktan izlenebilir ve yönetilebilir kılarak operasyonel maliyetleri neredeyse sıfıra indirmeniz, satışlarınızı artırmanız için önem taşıyor.

Bu alanda özellikle beaconlar klasik mağazalara müşteri çekerek satışları artırmanıza imkan veriyor.

Önce beaconları kullanarak neler yapabileceğinize bakalım:

  • Müşteri sadakatini artırıp marka değerini güçlendirerek gelirlerinizi artırabilirsiniz.
  • Çapraz satış yapacak ve müşteriyi daha pahalı ürünler almaya teşvik edebilirsiniz.
  • Gerçek zamanlı ürün pazarlama yapabilirsiniz.
  • Müşteri hizmetleri reytingini yükseltebilirsiniz.
  • Stoktaki malları eriterek kazançları artırabilirsiniz.
  • Tedarik zincirinde ürün yenileme verimliliğini artırabilirsiniz.
  • Toplam sahip olma maliyetinizi (edinme maliyeti, TCO) düşürebilirsiniz.
  • İş sürekliliği sağlayabilirsiniz.

Bütün bunları beacon’ların müşterilerinizin mobil telefonları ile etkileşerek, size müşterinin mikro-konum bilgisi, herhangi bir anda hangi müşterinin mağazanızın hangi bölümünde ne kadar zaman geçirdiği, daha çok hangi ürünlerle ilgilendiği, ne kadar sıklıkta mağazanızı ziyaret ettiği gibi bilgileri sağlaması ve sonra da bu bilgileri derleyip analiz ederek, müşterinizin satın alabileceği bir sonraki ürünü anlık veya kısa vadede doğrulukla öngörebilmenizi sağlaması mümkün.

2015 sonunda yüzde 19 büyüyecek
 

Bugün milyarlarca cihaz internete bağlı. Önümüzdeki yıllarda ise elektronik etiketler, akıllı takılar (giyilebilir teknoloji ürünleri, fitness bileklikleri, akıllı saatler vb.) ve beaconlarla birlikte neredeyse sonsuz kabul edilebilecek sayıda cihaz internete girecek. POS makinelerinden soyunma kabini sensörlerine kadar bütün bu cihazlar tablet ve akıllı telefonlara internet ve çeşitli haberleşme teknolojileri üzerinden bağlanacak.

IDC’ye göre IoT sektörü 2015’te yüzde 19 büyüyecek. En hızlı büyüyen segment ise dijital enformasyon ve reklam panelleri olacak.

Türkiye’den üç somut örnek:
 

  • Berberler ve kuaförler internet üzerinden kurumsal TV yayını yapan şirketlerle anlaşıyor. Müşteri tıraş olurken aynanın yanına yerleştirilen ve içeriği anlık müşteri yoğunluğuna, tarihe, konuma ve benzeri detaylara bağlı olarak IoT platformlarında yönetilen LCD panellere bakıyor ve reklamları görüyor. Böylece dijital enformasyon paneli teknolojisi AVM’lerden sonra perakende mağazalarda da hızla yaygınlaşıyor. Bu, beacon gibi müşteriyi doğrudan tanımaya yönelik teknolojiler ile de birleştirildiğinde, müşteriye kişiye özel içerik sunarak, o müşteriden elde edilecek birim geliri veya çapraz satış gelirini de artıracak imkanı sunuyor.
  • Türkiye’de bazı konfeksiyon mağazaları ve butikler soyunma kabinlerine satış görevlisini doğru zamanda yönlendirmek için sensörler yerleştirdi. Kabine giren müşterinin yüzde 70’i mutlaka bir ürün alıyor. Bu nedenle satış görevlisinin önce alışveriş yapan müşteriyle ilgilenmesi gerekiyor.
  • AVM’lerin yemek katındaki self servis restoranlar yemek tepsisine beacon koyuyor. Beaconlar yemek hazır olduğu zaman uyarı sinyaliyle müşteriye haber veriyor ve müşteri tezgaha gelip yemeğini kendi alıyor.

Yerinde pazarlama
 

Beacon’lar fiziksel satışla birlikte online satışları da artırmanızı sağlıyor. Çünkü mağazadaki müşterinin akıllı telefonunda, müşterinin ilgi alanına giren, veya yaptığı alışverişle, profili ile alakalı ürünler gösteriliyor. Müşteriye o anda sunduğunuz bir indirim seçeneği veya ekstra puan kazanım şansı ile, müşteriyi kendi veya iş ortağı olduğu e-ticaret mağazasından da alışveriş yapmaya teşvik ediyor. Bu aslında tüm müşteri yolculuğunun beaconlarla planlanması anlamına geliyor.

Şöyle bir senaryo düşünün: Müşteri bir fast food restoranına girdi ve masadaki beacon müşterinin akıllı telefonuyla iletişime geçti. Ona menüyü, ilgili reklamları, indirim kampanyalarını ve sadakat programına ilişkin bilgileri gösterdi. Hatta müşteri tezgahın önündeki kuyrukta beklemek yerine oturduğu yerden sipariş verdi.

Beaconların diğer potansiyel faydaları için dünyanın en büyük e-ticaret sitesi olan Amazon’a bakabiliriz. Müşteriler Amazon’dan İngiltere, Almanya ve Amerika’da fiziksel mağaza açmasını istiyor. Amazon da tüketicinin sesine kulak vererek bu ülkelerde Amazon Fresh markasıyla kendi bakkal ve marketlerini açmaya başladı.

Fiziksel mağazalar ve online mağazalar pazarlamada sinerji yaratarak satışları artırıyor. Beaconlar da fiziksel ortamları online mecralara bağlayarak bu sinerjiyi güçlendiriyor.

Beaconlar ve ilgi alanına özgü reklamlar
 

İlgi alanına özgü reklamlar, müşterinin internette ilgiyle takip ettiği web sitelerine yerleştiriliyor. Dolayısıyla bunların doğrudan hedef kitleye erişme şansı oldukça yüksek. Bu tipteki en popüler reklamlar ise mobil video reklamlar ve bunlar beacon’lar ile desteklenen pazarlama için en uygun içeriği oluşturuyor.

Örneğin, mağazadaki müşteriyi beaconlarla takip edebilir ve mağazaya girdikleri zaman müşterilerinizin akıllı telefonlarına mağazayla ilgili indirimleri ve kampanyaları gösteren çeşitli içerik tipi ile (resim, video, dijital kupon, uygulama için anlık bildirim vs.) reklamlar gönderebilirsiniz. Bunun için kendi fiziksel mağazanızı açmanıza da gerek yok. Anlaşmalı olduğunuz markaların mağazalarında ortak beacon kampanyaları düzenleyebilirsiniz. Örneğin, internet üzerinden kişiye özel takı satışı yaptığınız bir işiniz varsa ve bir süpermarket zinciri ile anlaşmışsanız, süpermarket müşterilerine beacon teknolojisiyle mağazanızın reklamını, kampanya bilgilerini gönderebilirsiniz.

IoT’nin, perakende sektöründeki en yararlı bileşenlerinden biri olan beaconlar yerinde pazarlama ile satışları artırıyor ve kullanıcı davranışını izlemeyi kolaylaştırarak KOBİ’lere büyük yarar sağlıyor. Gelecek bölümde IoT’nin perakende sektöründe nasıl kullanıldığını yurt dışı örneklerle açıklayacağız.